UDK-06
UDK-06
Nødbelysning og anvisningskilt for rømning for Drammenstunnelen.
Oppdragsgiver: Caverion Norge AS
Periode: 2022 - 2025
Leveranse: Ledelys i tunnel
Fagområder: Bane - Ledelys tunnel
Utfordringen
Bane NOR bygger nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen. Den nye Drammenstunnelen er en del av nytt dobbeltspor sørover, og den er nesten 7 kilometer lang. Caverion har entreprisen for elektroarbeider, som inkluderer ledelysanlegget i den nye tunellen. Hovedtunellen skulle utstyres med nødbelysning og anvisningskilt for rømning iht. Teknisk Regelverk (TRV). Proxll ble valgt til å levere dette systemet, som hovedsakelig består av håndløper med LED-lys, etterlysende anvisningsskilt for rømning, markeringslys for nødutganger og nødlyssentraler, i tillegg til prosjektering. Tunellen åpnes for drift i august/september 2025.
Løsningen
Proxll hadde allerede inngått avtale med Döllken Profiles GmbH om produksjon av håndløper og LED-striper. Kontrakt med Caverion ble inngått tidlig 2022, mens prosjektering og det meste av utstyrsleveransen ble i stor grad ferdigstilt i Q1 2024. Parallelt har Proxll levert sporvekselvarme i prosjektet. Prosjektet ble gjennomført i en krevende tid, påvirket av covid-19 og utbrudd av krigen i Ukraina, der tett dialog med Döllken og Caverion var helt avgjørende.
Resultatet
Proxll har, i samarbeid med Döllken Profiles, utviklet et system som kombinerer belysningsfunksjoner i én enhet. Dette medfører store besparelser for entreprenør og byggherre, ettersom all kabling kan samles i håndløperen. Til tross for at tunellen ikke ennå er i drift, er Bane NOR svært fornøyd med evakuerings- og belysningssystemet i hovedtunellen og rømningstuneller.
I juni 2025 gjennomførte en delegasjon fra NoBo, en EU-godkjent instans som kan verifisere at jernbaneinfrastruktur, rullende materiell og systemer oppfyller EUs Technical Specifications for Interoperability (TSI), en inspeksjon og fant null avvik. Det ble samtidig påpekt at Drammenstunellen var det beste de hadde sett. Det er en fjær i hatten for både Caverion og Proxll.
Proxll leverte et komplett evakuerings- og belysningssystem til den nye Drammenstunnelen, som er en del av Bane NORs dobbeltsporprosjekt mellom Drammen og Kobbervikdalen. Systemet kombinerer nødbelysning, etterlysende skilt og markeringslys i en integrert håndløperløsning, noe som gir betydelige besparelser. Løsningen fikk topp vurdering ved EU-inspeksjon og ble omtalt som det beste de hadde sett.